header image

Mariska’s rol op de beurs

Zoals je je kunt voorstellen, komt er veel kijken bij deelname aan vakbeurzen in Nederland of in het buitenland. Je wilt dat de stand er fantastisch uitziet en als een pronkstuk voor ons bedrijf fungeert. Ook wil je dat het uitnodigend oogt, omdat we niets liever doen dan praten met bezoekers van vakbeurzen. We geloven namelijk dat we alleen samen vooruitgang kunnen boeken met goede, innovatieve en duurzame ideeën. We denken ook goed na over welke producten we meenemen – of niet meenemen – naar de beurs. Alles moet worden gecoördineerd met alle betrokkenen, zelfs voordat de daadwerkelijke organisatie begint. Mariska is onze collega die ervoor zorgt dat alles soepel verloopt. Hoe doet ze dat?

Mariska legt uit: “Net als alles begint het aan het begin. We moeten beslissen welke vakbeurzen we willen bijwonen. Dit gebeurt uiteraard in overleg met mijn klanten. Dan kom ik in beeld. Voor elke vakbeurs overleg ik met de afdeling Productmanagement en er is intern één aanspreekpunt voor mij. Ik bespreek met hen welke producten we willen tonen en wat interessant zou zijn om te benadrukken in de regio waar de vakbeurs wordt gehouden. Bezoekers van vakbeurzen in Italië hebben bijvoorbeeld andere interessegebieden dan die in de VS. Zodra duidelijk is wat we willen doen, ga ik aan de slag met de verdere organisatie. Er kan een interne aftrap zijn, ik neem contact op met de externe standbouwers en ik brainstorm met onze creatieve partners. Van standtekeningen en afmetingen tot de creatieve opstelling van displays en interne en externe marketing en communicatie – alle aspecten worden meegenomen en intern besproken.”

Van idee tot stand

“Daarna moeten we voor alle praktische zaken zorgen. De producten die we mee willen nemen moeten op tijd klaar zijn voor transport. Soms komt de standbouwer spullen ophalen en andere keren regelen we zelf de logistiek. Ik zorg er meestal voor dat ik beschikbaar ben op de beursvloer tijdens de dag van de standopbouw, want er zijn altijd dingen die nog ad hoc geregeld moeten worden. En meestal ben ik zelf aanwezig op de eerste dag om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Er zijn altijd zaken die ter plaatse gecoördineerd moeten worden en daar kan ik dan mee omgaan.”

Tijdens en na de vakbeurs

“Tijdens de vakbeurzen trekken we veel bezoekers naar onze stand. We hebben gesprekken met hen, en als bezoekers later terug willen komen, is het aan ons om contact met hen op te nemen. Ik lever formulieren aan mijn collega’s om in te vullen, ik scan ze en stuur ze dan direct door naar de juiste persoon binnen het bedrijf. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat we geen beloftes doen die we niet kunnen nakomen. Dit zijn slechts een paar dingen die we doen, maar je kunt je voorstellen hoe belangrijk het is voor een projectmanager om alles bij te houden. Het is allemaal met elkaar verbonden, en er zijn veel mensen waarmee je moet samenwerken. Van het initiële idee tot het regelen van vliegtickets en accommodatie, van het wijzigen van onze e-mailhandtekeningen tot catering ter plaatse, en van logistiek tot evaluaties. En dat maakt het werk zo interessant! Ik ben in contact met alle afdelingen, en het uiteindelijke resultaat van ons werk spreekt voor zich. Ik vind het geweldig om te zien dat alles soepel verloopt tijdens de beursdagen.”

Schrijf je in voor een job alert

Close icon

Categorie

locatie