Van beurs tot klantbezoek: geen dag is saai!
Modiform levert als marktleider producten over de hele wereld. Aan distributeurs, kwekers, retailers en groothandels. Die klanten hebben vaste contactpersonen, onze accountmanagers. Ronald Dirksen werkte als Accountmanager in het noorden van Nederland en in Duitsland. Sinds dit jaar is hij Key Accountmanager. Samen met de grotere klanten kijkt hij bijvoorbeeld hoe er nog toekomstgerichter gewerkt kan worden. Want de ontwikkelingen gaan razendsnel!
Ronald: “Juist omdat ik als accountmanager jarenlang bij verschillende klanten in verschillende landen heb gewerkt, heb ik ontzettend veel ervaring opgedaan. De tuinbouwsector is altijd in beweging en er zijn altijd kansen. Consumenten zullen plantjes en bloemen blijven kopen en samen met onze klanten willen we de kansen benutten. Er wordt in rap tempo meer en meer geautomatiseerd en we doen er alles aan om onze producten zó te ontwerpen en produceren dat ze goed aansluiten bij de verwerkingssystemen. Duurzaamheid wordt meer en meer een speerpunt voor onze klanten en ook daar helpen we bij. Modiform zorgt er als het ware voor dat klanten automatisch het meest duurzame product ontvangen, daar durven we keuzes in te maken. Maar daarnaast moeten we er natuurlijk ook gewoon voor zorgen dat producten op tijd worden geleverd, zodat het proces bij de kweker ongestoord doorloopt. Het is ontzettend leuk om kwekers te bezoeken, daar krijg ik altijd energie van. En het is ook leuk om met distributeurs en retailers om tafel te zitten. Het werk als Accountmanager of Key Accountmanager is veelzijdig, nooit saai. De ene dag sta je op een internationale beurs en de andere dag ben je met contracten bezig.”
Familiegevoel
“Naast het contact met onze klanten, is het ook fijn samenwerken met mijn collega’s van verschillende afdelingen. Met de andere accountmanagers, maar ook met de binnendienst, productie, de afdeling Marketing en Development en Research. Bij Modiform heerst een familiegevoel, we werken echt samen en de lijnen zijn kort. Nieuwe collega’s zeggen dat ze zich snel thuis voelen en kunnen ook altijd terecht met vragen. Het is natuurlijk ook onzin als iedereen voor zich het wiel opnieuw uit moet vinden. Ik werk nu 17 jaar bij Modiform en ik deel mijn ervaring en kennis graag. Ik vind het belangrijk om ervoor te zorgen dat we samen en op de lange termijn goed voor onze klanten en partners zorgen.”
Aanpassen aan cultuur
“Wat een Accountmanager een goede Accountmanager maakt? Dan zou ik zeggen dat iemand makkelijk moet kunnen praten, verstand van zaken heeft en het leuk vindt om op pad te zijn. En daarnaast moet een accountmanager heel goed aanvoelen hoe je omgaat met mensen. In Duitsland heerst een andere cultuur dan in Nederland, daar moet je je wel op aan kunnen passen. We ondersteunen nieuwe collega’s door samen op pad te gaan en elkaar goed op de hoogte te houden. Ik kan van mezelf zeggen dat ik een echt Modiformhart heb, ik doe veel voor de zaak. En daar krijg ik ook veel voor terug. Flexibiliteit en de vrijheid om mijn werk zelf in te richten, ontzettend leuk contact met collega’s en klanten én waardering vanuit Modiform.